Els grans de la moda i els joves dissenyadors a la 080 Barcelona Fashion

Catalunya i la ciutat de Barcelona tenen des de fa segles una llarga tradició al món tèxtil. Una herència que ha desembocat en un estil amb un segell diferenciador, com s’ha pogut constatar un cop més al 080 Barcelona Fashion.

El juliol del 2007, ara fa ja més d’una dècada, naixia el 080 Barcelona Fashion amb l’objectiu de reactivar el sector tèxtil de Catalunya creant sinergies amb els joves dissenyadors catalans. La passarel·la 080 ha complert ara vint-i-una edicions i un cop més ha demostrat el potencial de la creació catalana, tenint en compte la importància del mercat i la necessitat de donar sortida comercial a la moda.

Cada cop més la moda beu del món digital, de les anomenades “influencers”, prescriptores d’estil i la compra on-line. Tant és així que per primer cop el 080 Barcelona Fashion s’inaugurava el passat dilluns 29 de gener abraçant la generació 2.0 i el poder de les xarxes socials. Ser pioner ha estat sempre el leitmotiv d’aquest certamen. La desfilada del jove Ze García va comptar amb models, sí, però també amb prescriptores d’estil com Dulceida, amb dos milions de seguidors a Instagram, Laura Escanes, la dona de Risto Mejide, Patry Jordan i Jessica Goicoechea, entre d’altres. “Totes juntes sumen 10 milions de seguidors”, senyalava Miquel Rodríguez, director del certamen, que de nou tenia lloc al recinte modernista de Sant Pau, establert ja com a seu fixa de la nostra Setmana de la Moda.

Prescriptores d’estil omplen la 080 Barcelona Fashion: Laura Escanes, Patry Jordan i Jessica Goicoechea. Sumen 10 milions de seguidors

Precisament, la col·lecció presentada per Ze García porta per nom Millenial Culture, tota una exhibició de vestits de festa, en seda i gases, inspirats en el gran Charles Frederick Worth, el modista que va revolucionar el món de la moda de la mà de l’emperadriu Eugénie a la cort anglesa de finals del segle XIX. Talls clàssics però amb suggeridors paraules d’honor, escots i obertures al nivell del maluc.

Millennial Culture, tota una exhibició de vestits de festa, de seda i gases presentada per Ze García, inspirats en el gran Charles Frederick Worth,

García, que treballa per encàrrec elaborant minuciosament vestits de festa i noces amb la voluntat de recuperar el modus operandi artesanal dels grans dissenyadors dels últims dos segles, ens explica: “M’ha emocionat molt tornar a desfilar al 080 Barcelona Fashion. M’hi vaig estrenar l’any passat i per a aquesta edició he estat a càrrec de la inauguració. Sentia molta responsabilitat, però també em feia molta il·lusió. Volíem fer alguna cosa mediàtica, especial, i crec que ho hem aconseguit. Estem molt contents amb el resultat”.

El dimarts va reunir alguns dels noms més destacats del disseny català, com Antonio Miró, Txell Miras, Krizia Robustella o Miriam Ponsa, que van mostrar els seus suggeriments per a la temporada tardor/hivern 2019. Krizia s’alçaria guanyadora divendres amb el Premi Nacional de la Generalitat a la Millor Col·lecció, conjuntament amb Brain & Beast. La dissenyadora, coneguda per elevar la moda esportiva a la categoria de chic, ha sabut fer palpable un altre boom en el terreny del disseny, com és la il·lustració més disbauxada, en una col·lecció en la qual ha comptat amb la participació de la il·lustradora Susana López per crear un seguit de peces en les quals res és el que sembla. Vestits, dessuadores o pantalons que pretenen ser el que no són. Tota una reflexió sobre la joventut actual i el fenomen de les falsificacions amb el color com a insígnia.

En aquesta segona jornada es van presentar també les fórmules en moda masculina de la mà de JNORIG i de MANS Concept Menswear. Javier Girón, àlies JNORIG, va oferir-nos una sèrie de propostes amb la fusió de cultures com a comú denominador, establint un pont entre el fred dels territoris nord-oest de Canadà, habitats pels inuits, i la calidesa del desert àrab i els semites. Blancs, negres i grisos, amb plafons en ratlles en un joc de geometries a nivell de patronatge. Una contemporaneïtat en disseny que també va demostrar Javier Álvarez per a MANS, en la col·lecció Make America great again, inspirada en les escoles de New York. Tot un exercici de sastreria moderna sustentada en la investigació en nous teixits que s’emportaria el Premi Nacional de la Generalitat de Catalunya al Disseny Emergent patrocinat per Desigual .

NORIG, ens va oferir un seguit de propostes amb la fusió de cultures com a comú denominador, establint un pont entre el fred dels territoris nord-oest de Canadà, habitats pels inuits, i la calidesa del desert àrab

El dimecres van tenir especial relleu les col·leccions d’històriques marques catalanes, com són Naulover, Torras i Escorpion. La col·lecció de Naulover pel proper hivern és una oda al romanticisme, amb vestits vaporosos i conjunts relaxats de faldilla i pantaló amb reminiscències al pijama, en una passarel·la que ens va traslladar a un jardí paradisíac i que seria guardonada divendres com la Millor Col·lecció de Marques Internacionals per part de Clúster Català de la Moda i el Tèxtil (MODACC).

Torras, en canvi, va optar per mantenir-nos en les urbs del segle XIX, amb les estacions de metro com a font d’inspiració, reconvertides en museus urbans per les quals es desplaçaven gentlemen en caçadores i jerseis en jacquards y degradats. Peces on la pulcritud es fon amb tocs underground i desenfadats.

Torras s’inspira en les estacions de metro, reconvertides en museus urbans. Caçadores i jacquards amb tocs underground

Escorpion va demostrar també que ser comercial no està renyit amb ser capdavanter en el disseny. “Feel és el nom de la col·lecció perquè es pot veure, tocar i sentir, crucial en aquesta era digital on tot es veu a través d’una pantalla”, reflexionava la dissenyadora d’aquesta gran firma de punt i tricot,  Sybille Horaist. Una explosió de colors i estampats exuberants amb un paper crucial de l’estilisme, de la mà de Jaume Vidiella: “És un plaer treballar amb marques que volen estar al dia i que aposten pel talent jove, com en aquest cas al nivell d’accessoris, amb peces de Gonzalo Cutrina i Pedrusco, mantenint al mateix temps el seu inestimable ADN”.

Escorpion va presentar la col·lecció Feel, símbol de l’era digital

La penúltima jornada va tenir també la identitat i la sastreria com a gran  protagonista, tant de la mà de Lebor Gabala, amb conjunts oversize per a una dona empoderada, com de Brain & Beast. La firma d’Ángel Vilda, guanyadora ex-aequo del Premi Nacional de la Generalitat a la Millor Col·lecció juntament amb Krizia Robustella, ens va endinsar en el món del subconscient a base de propostes en silueta i color tradicionalment allunyades de l’armari masculí. Un altre exercici sublim de miscel·lània entre emoció i raó, de sofisticació i sentit de l’humor.

El colofó d’aquesta jornada el va protagonitzar Custo Dalmau i la seva col·lecció primavera-estiu 2018 Call me tomorrow, que va ser presentada a Nova York el passat setembre. Dalmau, un dels noms amb més projecció internacional de la moda catalana, és un referent en la necessària renovació constant en el panorama tèxtil: “Volem donar un llenguatge avançat del que hi ha al mercat massiu de la moda i apostar una mica pel risc”. Artesania, nous teixits i com sempre els contrastos de color com a bandera. Un cant al hip hop i a la moda que imposa el carrer, en una primavera deluxe que la marca ja ha posat a la venda, fent palesa la tendència del “see now, buy now”.

Call me, la col·lecció de Custo Dalmau que uneix l’artesania, els nous teixits i els contrastos de color

La setmana de la moda barcelonina s’acomiadava divendres amb punts àlgids com les noves creacions en punt d’Ester Ferrando, els dissenys pels petits de Boboli i l’espectacular homenatge pòstum al gran Azzedine Alaia amb una performance de la mà de la ballarina i coreògrafa Blanca Li.

Més de 32.000 persones van gaudir de les passarel·les i d’un seguit d’activitats paral·leles, des de taules rodones a les imprescindibles possibilitats de trobada que van tenir lloc entre dissenyadors, marques, patrocinadors i distribuïdors al 080 Barcelona Fashion Showroom, organitzat  pel Clúster Català de la Moda (MODACC),  en cooperació amb el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM-Generalitat de Catalunya). Una mostra més de l’energia i vitalitat de la indústria tèxtil catalana, amb Barcelona com a referent mundial pel que fa la innovació, creativitat i projecció internacional del disseny al món de la moda.